Dersin Adı | Görsel Teori |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MCS 360 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapKritik vermeJüriAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, görsel kültürün interdisiplinel alanına teorik bir giriştir. Bu ders görsel imge ve ideolojilerin üretimi, alınması, oluşturulması ve nesneleştirilmesiyle ilgilenir. Çağdaş dünya görsel imgelerle satüre edilmiştir. Bu imgeler, gelerilerdeki, müzelerdeki, kamusal alanlardaki, yapılandırışmış çevredeki, kendi kişisel görsel arşivimizdeki, reklamlardaki, televizyondaki, filmlerdeki, müzik videolarındaki, gazetelerdeki, internetteki ve sosyal medyadaki sanat işlerini içerir. İmgeler de metinler gibi anlamlar aktarır ve belirli bir imgeye belirli bir zamandaki kimin nasıl baktığına bağlı olarak farklı şekilde okunup anlamlandırılabilirler. Bu giriş dersi, kültürler arası ve farklı medyalar arası görselliği, interdisipliner bir yaklaşımla inceler. Dersin amacı öğrencilerin geçmiş ve şimdiki görsel dünyaya, uzak ve yakından dikkatli bir şekilde bakmalarını sağlayıp, bu bakışlarını keskinleştirmektir. Dersin ilgilendiği konular her zaman şu soruları sorar: fiziksel görümüzle toplumsal olarak yapılanmış görsellik birbirleriyle nasıl ilişkilendirilirler, görsel imgeler nasıl üretilir, fonksiyonları nelerdir ve farklı kültürler, tarihler ve anılar içinde onları nasıl tüketiriz, imgeler bir imlem olarak nasıl çalışırlar ve bize ne söylerler? |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders teori çalışmaları ve onun görsel başvurularından oluşur. Öğrenciler her haftanın okumalarına yönelik bir sunum yapmaktan sorumludurlar. Her hafta, belli bir konu üzerine görsel teorisyenler tarafından oluşturulmuş argümanlar tartışılır ve metne bağlı olan görsel örnekler gösterilir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Görsel kültür nedir? | Nicholas Mirzoeff, “What is visual culture?” in An Introduction to Visual Culture p13-35 |
3 | Görsel teknolojiler ve çoğaltma Nicholas Mirzoeff, “Resim tanımı: Çizgi, renk, görüntü” | Nicholas Mirzoeff, “Visuality” in An Introduction to Visual Culture p37-55 |
4 | Görsel Teknolojiler ve Yeniden Üretim | Jean Baudrillard, “The Precession of Simulacra’’ Walter Benjamin, ‘’Art in the age of mechanical reproduction’’ |
5 | Görsellik ve Kamusal Alan | Giuliana Bruno, “Site-Seeing: The Cine City,” in Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film |
6 | Görsel kültür, tüketim kültürü ve reklamcılık | Anne Marie Seward Barry, Visual intelligence: perception, image, and manipulation in visual communication. chapter 6 Robin Landa, Advertising by design: creating visual communications with graphic impact. Chapter 9 Group Project proposal Due |
7 | Midterm | |
8 | Vizyon ve bilim Postmodern toplumda cyborgun rolünü analiz eden teorisyenlerin ve çağdaş görsel kültürü şekillendirmede cyborgun önemi, çağdaş distopya temsillerinin oynadığı rolü tanımlayın. Matrix kavramını tanımlayın Görsel kültürde vizyon ve sanat, bilim ve teknoloji arasındaki karşılıklı ilişkiyi tanımlayın | Donna Haraway, “The persistence of vision,” in The Visual Culture Reader, Nicholas Mirzoeff ed. (London: Routledge, 1998) |
9 | İmgeler, güç ve siyaset | Roland Barthes, “Myth today,” in Visual Culture: the Reader, Stuart Hall and Jessica Evans, eds. (London: Sage Publications, 1999), 51 – 58. Anne Marie Seward Barry, Visual intelligence: perception, image, and manipulation in visual communication. chapter 7 Robin Landa, Advertising by design: creating visual communications with graphic impact. Chapter 6 |
10 | Vizyon, güç ve bilgi | Michel Foucault, “Panopticism,” in Visual Culture: the Reader, Stuart Hall and Jessica Evans, eds. (London: Sage Publications, 1999), 61 – 71. |
11 | Altı perspektif kullanarak görsel bir mesaj nasıl analiz edilir? | Robin Landa, Advertising by design: creating visual communications with graphic impact. Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, p.391-463 |
12 | Küreselleşme ve görsel kültür | Diana’s death: Gender, photography and the inauguration of global visual culture,” in An Introduction to Visual Culture (London and New York: Routledge, 1999), 231 – 254. |
13 | Bakış, beden ve cinsellik | Laura Mulvey, “Visual pleasure and narrative cinema,” in Visual Culture: the Reader, Stuart Hall and Jessica Evans, eds. (London : Sage Publications, 1999), 381 – 389. Otto Fenichel, “The scoptophilic instinct and identification,” in Visual Culture: the Reader, Stuart Hall and Jessica Evans, eds. (London: Sage Publications, 1999), 327 – 339. Sigmund Freud, “Fetishism,” in Visual Culture: the Reader, Stuart Hall and Jessica Evans, eds. (London : Sage Publications, 1999), 324 – 326. Judith Halberstam, “The transgender gaze in Boys Don’t Cry,” in The Visual Culture Reader, Nicholas Mirzoeff, ed. (London: Routledge, 1998), 669 -676 |
14 | Ders incelemesi | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Nickolas Mirzoeff (2009) An introduction to visual culture. ISBN: 978-0-415-32759-6 Anne Marie Seward Barry (1997) Visual intelligence: perception, image, and manipulation in visual communication. ISBN 0-7914-3436-2
Robin Landa (2004) Advertising by design: creating visual communications with graphic impact ISBN 0-471-42897-3 Philip B. Meggs (1998), A History of Graphic Design. ISBN 0-471-29198-6 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Rudolf Arnheim (2004) Visual Thinking. University of California Press. ISBN-10 : 9780520242265
Paul Martin Lester(1994) Visual Communications. ISBN: 0-534-63720-5
Steven Heller & Seymour Chwast(1988) Graphic Style. ISBN: 978-1-4197-3236-2 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | - |
Proje | - | - |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 9 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | - | |
Proje | - | - | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | X | ||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | X | ||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | X | ||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | X | ||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | X | ||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | X | ||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | X | ||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | X | ||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest